75 jaar Oorlogsgravenstichting

Lang zouden ze leven

De Oorlogsgravenstichting bestaat 75 jaar. Is dat een reden om te vieren? Wij denken van wel. Want hoe gruwelijk de aanleiding ook… oorlogsslachtoffers herdenken is, in de visie van de Oorlogsgravenstichting, meer dan met verdriet achteromkijken. Het is juist ook een manier om verder te kunnen. Om te leren. Om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van herdenken en aan de hand van prikkelende vragen op zoek te gaan naar gezamenlijk herdenken in diversiteit…

Want achter elke steen schuilt een persoonlijk verhaal. Het verhaal van iemand die wordt gemist, die verdween uit het leven van zijn of haar dierbaren. Een aantal van hen maakte bewust de keuze om te strijden voor vrijheid, waar anderen slachtoffer waren van noodlottige omstandigheden. Hun verhalen, hoe verschillend ook, bieden inzicht, troost en mogelijk inspiratie.

Die verhalen stellen wij een jaar lang centraal. Iedere week staan wij voor één oorlogsslachtoffer stil bij zijn of haar geboortedag. Dit doen wij op onze website, social media maar ook door plaatsen van bordjes met een QR code bij het graf of een markante plaats uit het leven van het oorlogsslachtoffer. Een korte film vertelt het verhaal van de bijzondere man of vrouw op de dag dat hij of zij jarig zou zijn geweest. ‘Lang zouden zij leven’.

Op deze site wordt iedere week een verhaal toegevoegd.

Met dank aan het Vfonds, Karel Doormanfonds, Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Stichting Vrienden van de Oorlogsgravenstichting voor het mogelijk maken van dit jubileum.