Erna Eisner-Abramowitz

Sopraan
4 december 1903 – 30 oktober 1944
Erna Eisner-Abramowitz

Kamp Westerbork is een gruwelijke plek in de oorlog. Maar kampcommandant Gemmeker heeft gedaan alsof het er toch best goed was. Zieken werden verzorgd in de ziekenbarak, mensen trouwden met elkaar en er was muziek, cabaret en toneel. Zo wilde Gemmeker doen alsof het allemaal wel meeviel en voorkomen dat mensen in paniek raakten. Erna is voor de oorlog een bekende zangeres, een sopraan. Ze werkt onder andere voor de radio. Zij treedt samen met anderen op in het theater van Kamp Westerbork als hij bezoekers heeft. Zolang ze optreedt hoeft ze niet naar een ander kamp. Maar dan is er het allerlaatste concert waarbij Erna zingt. Na dat concert worden alle vrijstellingen ingetrokken. Erna en haar gezin moeten op transport. Haar man moet werken in Duitsland en overlijdt daar. Erna en haar twee kinderen worden vermoord in Auschwitz.