Een eerbetoon van 20.000 bloemen

Op het Militair Ereveld Grebbeberg zijn rondom de Nederlandse vlag door onze medewerkers zo’n 20.000 bollen met tulpen en blauwe druifjes geplant voor een bijzonder eerbetoon aan de meer dan 850 Nederlandse soldaten die op dit Ereveld hun laatste rustplaats vonden. Wanneer deze bollen in de periode rond de Dodenherdenking van 2022 bloeien, zullen zij namelijk onder meer de Nederlandse vlag vormen, omzoomd met een oranje achtergrond. “Nationaler kan niet,” zegt de ontwerper van deze bloemenhulde, Jan Guldemond.

Dit perkje is aangelegd ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Oorlogsgravenstichting, die dit Ereveld beheert. Daarom zal naast het logo van de stichting ook het speciale beeldmerk dat gemaakt is voor het jubileumjaar hier in de bloeiperiode te zien zijn. Het beeldmerk bestaat uit twee hoofdelementen. De rode ballon symboliseert het jubileum van de Oorlogsgravenstichting. De blauwe traan staat symbool voor het verdriet van de nabestaanden van de slachtoffers.

Op 14 december 2021 werden de laatste bollen geplant door burgemeester Hans van der Pas van de Gemeente Rhenen en plaatsvervangend Commandant Landstrijdkrachten Generaal-majoor Jeulink.